Homo Sapiens Djumaikus

Този текст е посветен на всички знайни и незнайни жители на Благоевград и околните села. Той ще бъде от особено полза за чуждоземните индивиди незапознатите с особеностите на местния човешки вид. Правя го за вас, страдалци!

Повечето Homo Sapiens Djumaikus силно приличат на останалите хора, даже ако не знаете, че са от този вид бихте ги сбъркали лесно, защото са развили мимикрията до съвършенство. Щом обаче влезете във вербален контакт с тях нещата веднага стават ясни. Homo Sapiens Djumaikus мени акцента си, но ударението не. Ако някой използва двойно ударение и произнася имената на населени места като Марулево и Бобошево по начин, който не можете да повторите – то това е джумаец. Погледът им също е неповторим – в него обикновено се чете крайно отегчение от вселената и всичко останало. Той живва само при вида на алкохол, заветната джумайка (не жена, а закуска с наденица или кренвирш) или топла баничка от Бобсън. Женските индивиди са известни с това, че са толкова проклети, та местната община лъже, че дава пенсия на всеки чуждоземец, който и ги издържи 10 години. Внимавайте с тях, пристрастяването е бързо, а измъкване нЕма.

Нека сега разгледаме някои важни особености на речта:

  • Ако чуете репликата “От шо проблем ли има?”, това не е въпрос, това е заплаха. Homo Sapiens Djumaikus има само две емоционални състояние – безразлично и гневно. Горепосочената фраза обикновено сочи гневно състояние.
  • “От шо” в буквален превод значи “Защо, какво”. В тази фраза Homo Sapiens Djumaikus успява да осакати два езика: гръцки (оти) и български (какво). След “От шо” никога не се случва нищо хубаво.
  • “Ако аре” е знак за съгласие, въпреки че звучи като френска псувня.
  • На въпроса “Шо стаа” се отговаря “Я”. Всичко друго се приема за излишна информация. Никой не се интересува от вас освен ако не носите литър ракия или дамаджана вино и сте склонни да ги споделите.
  • “Бегалеята” е единствената дума, в която буквата Я е незаменима, никой не може да ви обясни какво точно значи, но не е на хубаво.
  • Буквите И и Й са напълно еднакви, не правете грешката да твърдите обратното – Homo Sapiens Djumaikus няма да ви повярва.
  • “Ти ке каеш кой ке кара влако” е общоприет израз са несъгласие, който в мек вариант звучи като “Тоа па тоа”. За да избегнете назряващия бой вкарайте в действие фразата “Ако аре”.
  • “А те така” е един от малкото изрази в речника на Homo Sapiens Djumaikus, който изразява пълно задоволство, обикновено от собствено постижение, което в никакъв случай не трябва да подлагате под съмнение, ако си харесвате формата на носа.
  •  Фразите “Те го те” или “Я го я” от известно време са запазени за Митето Бербатов и могат да изразяват както известна доза предпазливо одобрение, така и абсолютно, тотално разочарование.
  • На “От па не” се отговаря “От па да”. И двете не изразяват логическо съждение.
  • Интонацията и ударението са много важни в речта на Homo Sapiens Djumaikus – благодарение на тях иначе тривиалното “Защо не вечеряхме?” се превръща в значимото “Шо стана та не вечерааме”, което пък няма нищо общо с вечерята.

А сега някои особености на поведението:

  • Благоевград е най-хубавият град във Вселената. Повтаряйте си това докато не го повярвате искрено, дори и никога да не сте били там. Homo Sapiens Djumaikus усеща преструвките отдалече, а когато се убеди в неискреността ви следва онова най-горното изречение.
  • Мото на Благоевград е “Со кротце, со благо, со малко кютек”, като кротцето и благото са чисто пожелателни.
  • Женските индивиди на Homo Sapiens Djumaikus имат две пози. Поза “къв си ти бе” и поза “амфора”, второто вещае бурия, пред която ураганът Катрин ще ви се види като роса.
  • Homo Sapiens Djumaikus са изразено стадни – извън нормалната си среда те се събират най-вече с други Homo Sapiens Djumaikus и обсъждат колко са яки и как всичко останали нищо не отбират.
  • Хуморът на Homo Sapiens Djumaikus е вдъхновител за създателите на поредицата Hills Have Eyes. Под “хълмове” се има предвид Гола чука, Орлова чука и Hill Top.
  • Етническата принадлежност на Homo Sapiens Djumaikus е спорна, най-вече защото никой не иска да си признае, че има нещо общо с тях.
  • Всички Homo Sapiens Djumaikus познават поне един братовчед на Мите Бербатов, и всички вкупом са били завличани поне веднъж от брат му.
  • В Благоевград се пие Пиринско и се пуши Виктори, всичко останало е престъпление срещу човечеството.
  • Според Homo Sapiens Djumaikus студентите са или богати и глупави (AUBG) или само глупави (ЮЗУ).
  • Бодрост, Картала и Черната скала… Не Homo Sapiens Djumaikus са отишли при планината, планината е дошла при тях.
  • Когато един Homo Sapiens Djumaikus падне в бой са свобода, той не умира, ами става, изтупва се от прахта и продължава да бяга колкото му държат краката.
  • Homo Sapiens Djumaikus не пият битово, те пият байтово.

Но не ми вярвайте така сляпо, отидете на място, уверете се в правотата ми и не забравяйте ако носът ви кърви, наведете глава напред, а не назад, иначе рискувате задавяне. И най-важното – щом чуете, че някой е от “Плаж маала”, “Струмско” или “Грамада”, усвет да ви нема.

 

29 thoughts on “Homo Sapiens Djumaikus

  1. И си забравила да добавиш един друг ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН и много ВАЖЕН ФАКТ!!!
    Всички пътища водят до Рим и от там се събират и водят дружно до къде.. точно така – БЛАГОЕВГРАД!

  2. Пропуснато е нещо много важно – никога, ама никога не казвайте “Гладен/а съм” и не задавайте въпроса “Какво ще ядем” – отговора е винаги един и същ “Яж ми ку*о ” :))

  3. Това,че градът се напълни с прости хора ние от Благоевград какво сме виновни.За съжаление голяма част от написаното е истина.

  4. А изрази като: “Благоевград за вас е пак Париж!”, добро е, но има още какво да се желае 😉

  5. Вярно, само да се добави – от Градево по-убаво нема, а по отношение за някой, който е от Симитли, Крупник или околията, просто се казва „Яж ми ку*о, Симитли”

  6. По отношение на миндила предполагам, че си няма и представа защо се използва „Яж ми ку*о, Симитли”. Което е резултат от безсилие по отношение на футболните квалификации на Благоевградския отбор в минал момент (преди няколко години). Така, че приятелю много добре се вписваш в гореописаното дефиниране на субекта от Благоевград. Самоопределил си се на 100 %.

  7. E, па те тризначките с добродетелните имена са си три знакови представителки на женския вариант на Хомо Сапиенс Джумаикус – напра’о бЪкат от добродетели…
    Я ги я ! ;-))

  8. Изпуснато е и “Оттатък рилската река Азис ви е баща” 🙂

  9. Не мисля че сте изпуснали нещо отразявате нещата детайлно и с удивителен хумор аз живях там 10 години и смятам тези доводи за част от чара на това място и все още си повтарям че, Благоевград е най-хубавият град!!

  10. Ако аре.

    Много систематизирано изложение.
    Могат да се добавят още примери, но структурата е великолепна.
    Трябва да се добави само, че настоящата популация на Блгрд се състои от около 15 000 автентични джумайкос, примесени със зааралии, рускини, пришълци от западните провинции на Джумаята отвъд границата, два автобуса приходящи професори от столицата с неуточнени корени, но несъмнена привързаност към Мястото, малка, но сплотена популация от професори от други континенти, но с джумайски ген, без съмнение… Както и от шарената популация от студенти, които през лятото мигрират на северозапад и се връщат по-богати и по-глупави от предишното лято.
    Джумайската културно-етническа общност не търпи неавтентични популации: всички пришълци минават уникален ускорен курс на обучение и ако продължават да бъдат тормозени като чужденци през следващите 120 години, то е само, защото така се изразява одобрението за добри постижения. Лошите ученици отдавна са си тръгнали.

  11. Добър ден,
    Така направеното изложение е наистина едно добро и що-годе аналитично наблюдение върху поведението на масата т.н. граждани на град Благоевград.
    Не забравяйте, обаче, че този град е така да се каже пробна зона за най-различни безредици, които за съжаление се случиха, което отново за съжаление показва манталитета на местното население.
    Хубаво е човек да се посмее на чужд гръб наистина и да изтъкне себе си на фона на масовата безобразованост и нежелание на българската държавност да интегрира това население. За българската прословута гостоприемност можем да си говорим много и едва ли ще се съгласим.
    За българина цинганинът е циганин, прост и тъп, лъжлив и долен и те тава е , нищо не може да се направи, джумайкосът, както сте го нарекли си е таков, прост и тъп и нищо не може да се направи, а и за всички останали нации съм чула всякакви обвинения и недостатъци. Е някои по-достойни българи имат доблестта да си признаят, че наистина са доста гнили отвътрте; че като цяло лесно се разочароват, бързо се отчайват и прибързано отсъждат категорично.
    А, и другото, не разбирам това завидно чувство за хумор. Нима всичко, което се случва на територията на българската държава е нещо смешно?!
    Имаше един стар лаф : “Когато фактите говорят и боговете мълчат!”

  12. Blagoevgrad e Parij 😀 napalno saglasna.
    tozi post predizvika ogromen interes – radvam se 4e poznavam avtorkata i 4e sam ot Blagoevgrad 🙂

    Gale, moga da dobavq kam frazite razgovora koito si razmenqme poznati kato se sre6tnem slu4aino iz centara:

    – Zdrasti, 6o staa?
    – E pa q.. ti?
    – Emi q… tuka
    – Emi hubavo. AIde
    – Aide

  13. Ееееееее, не е чак така! Стига глупости! И този дето го е писал иска да се направи на интересен!
    Че така говорят селяните, които напълниха града – така е!
    Но не искам да ги наричат ” джумайци” или другото написано на латиница, защото те не са такива – те са пришълци от села , градчета и паланки от Благоевград до гръцката граница ……..

  14. Mislia, che prosto triabva da se promeni imeto na statiiata ot Djumaikus, v neshto NE svarzano s Gorna Djumaia. Taka shte bade dosta po-obektivno. A generaliziraneto moje da bade zabavno, no nai-chesto e povarhnosten pogled varhu neshtata .

  15. Някои коментиращи май гледат на нещата твърде сериозно. 🙂
    Поздравления за автора. И +1 глас за диалога на #14 by tania.
    (Аз също съм от Благоевград)

  16. Децата на Homo Sapiens Djumaikus могат да се сбъркат с малки шимпанзета
    1) защото често подскачат, борят се, викат с нечленоразделни звуци, катерят се по клони и са способни на всякакви маймунджилъци
    2) защото поради честото им прекяляване с дейностоите по точка 1) майките им – известните със своята прокелтия женски Homo Sapiens Djumaikus регулярно чрез силови методи поддържат цвета на задните им части ярко червен като на маймунките

  17. Диалекти има навсякъде по България и всичките са приятни за ухото и симпатични ,само нашия си македонски диалект се струва груб и немузикален! Този диалект го говореше и моят дедо ,бежанец от Кукуш ,Егейска Македония ,моят дедо дето е намерил спокойствие в Г.Джумая и е научил местните да махнат сливовата и да започнат да варят гроздова ракия! Би ми било интересно авторката да напише откъде е и защо си мисли ,че нейното произнасяне на Марулево и Бобошево е правилното ,след като жителите на въпросните села ги произнасят точно така .Хърсово ,например хората си го произнасят Ръсово и не искат и да чуят за другото .

  18. Само една ГОЛеМА поправка да направя на авторката, че “Djumaikus” е подвид на Homo Erectus, а не на Homo Sapiens, иначе всичко останало си е така!

  19. Който е бил в Благоевград знае за какво става на въпрос. Не съм съгласен, че всичко НИ е безразлично, но авторката откъде ще знае, “нали” е софиянка (т.е. някъде около София, селата). Плюс това, ще я чакаме в Благоевград, да и покажем Париж, т.е.. С удоволствие ще я почерпим подобаващо ;))

  20. У Благоевград само селяците, помаците и комплексарите думат книжовно за да се напраат на културни, местното население (или поне по-качествената му част) си дума на македонски.

  21. Много забавно!Такива сме си готини и колоритни!Какво да ни прави човек!Не е като да неможем да се изразяваме.
    Забравили сте и за друг лаф!
    Барай си К*РО през моя джоб!

  22. nie sme ot plaj mala kukite sa ni roda

    a za natalka i baba luba slu6ali li ste

  23. Това е писано от някой, който определено не е джумалия и не харесва джумалиите изобщо. Въпреки малкото правописни грешки, очевидно авторът е грамотен човек, навярно женен за джумалийка. Спомням си, че когато бяхме малки, градът наброяваше 20-тина хиляди жители. След това социалистическата власт реши да развива промишленост и да прави Благоевград водещ индустриален център в Пиринска Македония и започнаха да наприиждат хора от селата и окръга, за да работят в заводите. Много от съучениците ни ке-каха и мекаха и използваха някакви странни думи от техните диалекти, които не разбирахме и ни трябваше преводач и които впоследствие, когато градът стана близо 100-хиляден, формираха говора и манталитета на жителите на града, за които се говори в това забавно четиво. Не можем да не се съгласим, че доста от нещата, казани от автора за съвременните благоевградчани са истина. Единствено не е вярно твърдението, че тези хора са джумалии! Джумалиите, доколкото все още има такива, са друга раса и едно евентуално генетично изследване би потвърдило тази моя теза, защото всичко това, за което говоря се е случило пред очите ми и знам много добре каква е истината.

  24. E dobre de. Napishete niakoia statia za Kiustendil. Pernik , Dupnica ili Petrich , za da vidim kolko ‘intelegentno” se gowori po tezi mesta. I drugo: w Germanskia ezik ima na 20 dialekti, ama horata se uvajavat i edwa li se prismiwat edin na drug, dokato pri nas vsichki triabwa da goworiat kato tezi w Sofia, taka li??? Za vuprosa za intelegentnosta mislia , che e ednakwo za cialata durjawa – spada glawolomno……..

Коментари